Beeld voor Beeld 2012

Dinsdag 29 mei: Museum Volkenkunde, Leiden
Woensdag 30 mei t/m zondag 3 juni: Tropentheater, Amsterdam

Op het moment van schrijven hebben driehonderd uitgeprocedeerde vluchtelingen uit Somalië en Irak een tentenkamp opgezet voor het asielzoekerscentrum in Ter Apel om te protesteren tegen het in hun ogen inhumane asielbeleid van de Nederlandse regering. Volgens Nederland zijn de regio’s waar deze mensen uit gevlucht zijn nu veilig genoeg en moeten ze terug, volgens de mensen zelf loopt hun leven gevaar bij terugkeer. Dat dat geen loze woorden zijn bewijst Kasim Abid’s prachtige film Life After the Fall, die een schrijnend beeld geeft van de veiligheidssituatie in Irak na de val van een van de wreedste dictaturen van het Midden-Oosten.

Onder de noemer After the War is er in deze editie van Beeld voor Beeld naast Irak ook aandacht voor andere landen die zich in een vergelijkbare conflictsituatie bevinden. Waar ligt de transitie van conflict naar post-conflict? Wanneer kunnen vluchtelingen weer veilig terugkeren? Wie bepaalt wanneer het veilig is? Hoe gaan deze maatschappijen om met het traumatische verleden? Is er ruimte voor verzoening? Het festival vertoont naast films uit Irak ook films uit Colombia en Palestina, en met de makers gaan we in gesprek over de rol van de cinema in het proces van reconstructie naar een civiele maatschappij. Nicolás Rincón Gille’s trilogie Campo Hablado, waarvan tijdens het festival de eerste twee delen worden vertoond (het derde deel is nog in de maak), is een visueel overweldigend portret van het Colombiaanse platteland en haar bewoners, een gebied vol verteltradities en mythen. Gille slaagt er op meesterlijke wijze in deze verteltradities te koppelen aan de groeiende aanwezigheid van de paramilitairen die dood en verderf met zich meebrengen. Filmmaakster Pary El-Qalqili is geboren in Duitsland uit een Duitse moeder en een Palestijnse vader. The Turtle’s Rage is een gevoelig portret van haar getraumatiseerde vader, die zijn geboorteland ontvlucht is en nu als een ontheemde in een soort niemandsland leeft. Net zoals die uitgeprocedeerde vluchtelingen in die tenten in Ter Apel.

Eddy Appels
Directeur Festival

BEELD VOOR BEELD is een activiteit van SAVAN (Stichting Audiovisuele Antropologie Nederland)


Volg Beeld voor Beeld