|
Hommage aan Luc de Heusch
Zaterdag 7 juni I 11.00 uur
Les Gestes du Repas
Een studie van de handelingen tijdens het eten in België. De film
is een spiegel die een etende man reflecteert. Een satirisch
etnografisch portret. De stijl lijkt bewust op die van een fictie film,
zonder dat de realiteit onrecht wordt aangedaan. Via de bestudering van
puur lichamelijke handelingen probeert De Heusch achter de drijfkracht
van de Belgen te komen. Les Gestes du Repas is een humoristische
sociologische studie van verschillende eetgewoonten.
Luc de Heusch (België) | België | 1958 | 23 min | Engels ondertiteld
camera: Charles Abel
producer: Centre de l'Audiovisuel à Bruxelles (CBA)
contact: Natacha Derijcke (Henri Storck Fonds)
t: + 32 22196333
e: fhs@belgacom.net
Belgisch etnoloog en cineast Luc de Heusch
(Brussel, 1927) studeerde aan de vrije universiteit van Brussel en aan de
Sorbonne in Parijs. In 1955 behaalde hij zijn doctoraal in de antropologie.
Zijn eerste ervaring met het filmmaken dateert uit 1947, als assistent van
Henri Storck tijdens het opnemen van Storck’s Rubens.
De Heusch nam deel aan de
oprichting van de Cobra groep en sloot zich hierbij aan als schrijver en
filmmaker tot de opheffing ervan in 1951. Onder het pseudoniem Luc Zangrie
maakte hij de enige Cobrafilm: ‘Perséphone’ (1951). Later verrichtte hij
veldwerk in het voormalig Belgisch Kongo. Gedurende deze periode begon hij met
het maken van films met een etnografische en etnohistorische hoofdtoon.
Voorbeelden hiervan zijn: Fête chez les Hamba (1955) en Ruanda:Tablaux d'une
féodalité (1956).
In 1983 maakte De Heusch Sur les traces du renard pâle met
Jean Rouch en Germaine Dieterlen en in 1996 Une république devenue folle
(Rwanda 1894-1994). Ook maakte hij enkele films over de Belgische samenleving
en films over schrijvers en artiesten, zoals de Cobra-leden Magritte en Ensor.
|
> volgende film
|