Cineblend: 25 jaar Beeld voor Beeld. Who Needs Visual Anthropology??
Framer Framed in de Tolhuistuin, Amsterdam |
zondag 15 februari |
-
Ter gelegenheid van de jubileumeditie van Beeld voor Beeld kijken we met een internationaal panel naar verleden, heden en vooral de toekomst van de discipline waar het festival al 25 jaar aandacht aan schenkt, de visuele antropologie. Het lijkt erop alsof de visuele antropologie populairder is dan ooit. Het aantal opleidingen groeit, ze zijn zeer populair en ook in de kunst is een groeiende fascinatie voor de (visuele) antropologie. Welke tendensen zijn er nog meer? Wat kenmerkt deze specifieke manier van wetenschap bedrijven dan wel film maken? Hoe is het gesteld met de verschillende opleidingen, zowel in het buitenland als in Nederland? Welke cross-overs met andere vakgebieden zien we opkomen? En vooral: welke rol speelt de visuele antropologi in het maatschappelijk debat over culturele diversiteit en de multiculturele samenleving. Welke zou deze moeten spelen? Deelnemers: ldikó Plájás studeerde antropologie en culturele studies in Roemenië en Hongarije, en deed een master in de visuele antropologie aan de universiteit van Leiden. Swamp Dialogues, vertoond op dit festival, is haar eerste antropologische film. Frode Storaas is filmmaker en docent visuele en sociale antropologie aan het universiteitsmuseum in Bergen (Noorwegen). Zijn film Tama Gaun: The Copper Village is te zien tijdens deze aflevering van Beeld voor Beeld. Luc Schaedler houdt zich sinds 1996 bezig met projecten die wetenschappelijk onderzoek en visuele methodes met elkaar combineren. Hij behaalde de doctorstitel in de visuele antropologie met zijn film Angry Monk: Reflections on Tibet (2005). Zijn film Watermarks: Three Letters From China is te zien tijdens dit festival. Dirk Nijland (1938) is antropoloog, filmmaker en oprichter van de school voor etnografisch filmmaken bij het instituut voor culturele antropologie en ontwikkelingssociologie aan de universiteit van Leiden. Van 1974-1999 doceerde hij visuele antropologie en etnografisch filmmaken en maakte verschillende bekroonde etnografische documentaires. Sanderien Verstappen is cultureel en visueel antropoloog en filmmaker. Ze doceert aan de universiteit van Amsterdam. Haar film Living Like a Common Man (2011) werd vertoond op internatonale filmfestivals en op het Indiase nieuwskanaal NDTV. Steef Meyknecht is documentairemaker en fotograaf, en docent visuele etnografie aan de universiteit van Leiden. Momenteel is Steef op sabbatical om zijn volgende film te maken. Metje Postma is docent visuele antropologie bij CA-OS in Leiden. In recent werk onderzoekt ze met behulp van film hoe een gemeenschap in humanitaire crisis gerepresenteerd wordt. Haar documentaire Van mannen en merries (1998) werd op vele festivals vertoond. Laurent van Lancker is een Brusselse filmmaker and antropoloog. Hij doceert documentaire en videokunst aan twee Belgische filmscholen (INSAS and IAD), visuele antropologie aan de Freie Universität Berlin, en is begeleider bij SoundImageCulture. In zijn werk richt hij zich op de sensorische en fictieve mogelijkheden van de documentaire, en op nieuwe vertelvormen. Cristina Grasseni is docent visuele antropologie aan de Universiteit Utrecht. Ze promoveerde aan het Granada Centre for Visual Anthropology en was een David & Roberta Loggie Fellow and Harvard Film Study Centre Fellow op Harvard University (Boston). Joshua Cogan is een antropoloog die probeert sociale vraagstukken te begrijpen door middel van fotografie en nieuwe media. Hij produceerde en filmde Tomorrow We Disappear, de openingsfilm van Beeld voor Beeld dit jaar, en de fotograaf van de tentoonstelling met dezelfde titel die tijdens het festival in EYE te zien is. Moderator: Janine Prins, visueel antropoloog en documentairemaker. Janine is gastdocent en coördinator van de Visual Methods Summer Course aan het instituut voor culturele antropologie en ontwikkelingssociologie aan de universiteit van Leiden en researcher-in-residence bij Waag Society.